Mati Foods – Sparkup Inkubaatori vilistlane (intervjuu)

1. Palun tutvusta ennast ja iduettevõtet ning mis inspireeris teid ettevõttega alustama? 

Mati sai alguse, kui ristusid minu (Triin) ja Andreani teed – olime mõlemad samaaegselt mängimas mõttega, et kasutada seenevalku lihaanaloogide tootmiseks. Taimsete lihade turul on olnud ilmselge lünk seal, kus on täna Mati fookus ehk vähetöödeldud, naturaalsed ja fileetüüpi tooted.

Nägime, et meie oskused ja taust moodustavad kena terviku. Biotehnoloogia haridusega Andrean on meie tiimi tehnoloogiline selgroog. Ta on töötanud toiduainetööstuses lihaalternatiivide arenduse projektide juures ja rajanud seenefarmi, näiteks Maag Groupis vastutas ta arendusprojektide eest kultuurseente kasvatamisel ja Shroomwellis on olnud teadustööde juht. 

Kuidagi jooksiski hästi kokku, et Andrean vastutab nn backendi poole eest ja mina frontendi – minu enda kogemus tuleb kommunikatsiooni, taimsete toodete turu ja lõpptarbija eelistuste vallast. Olen ise juba kümme aastat taimetoitlane olnud, see valik juhtis mind tööle Taimsesse Teisipäeva, rahvatervisekampaaniasse, mille eesmärk on vähendada Eesti inimeste lihatarbimist. Muuhulgas korraldasime Food Innovation Summitit, toiduinnovastiooni ja taimetoidu konverentsi. 

2. Kuidas aitas inkubatsiooniprogramm ettevõttel kasvada?  

Meie jaoks langes inkubatsiooniprogrammi algus samasse aega, kui olime tegemas viimaseid ettevalmistusi esimese toote, Mati kanaloogi lansseerimiseks. Kuidagi juhtus nii, et esimene süvakoolitus programmis oli praktiline müügikoolitus, mille raames valmisid meil müügi käsiraamat ja CRM, mida kasutame senini igapäevases müügitöös.

Samuti saime lansseerimisperioodil tänu Sparkup Inkubaatorile nähtavust, näiteks olime väljas oma lauaga sTARTUp Day’l. 

Väga sümpaatne oli võimalus kasutada Tartu Teaduspargi kontoriruumi, käia erinevatel üliägedatel koolitustel ja üritustel. 

Mööda külgi maha ei jooksnud ka 10 000 euro suurune toetus, mis programmiga kaasnes. Erinevalt paljudest programmidest ei võtnud Sparkup Inkubaator selle vastu osalust, selline non-dilutive rahaline tugi on inkubaatorite maastikul üsna harv, aga väga teretulnud nähtus. 

3. Millised olid programmi ajal kõige suuremad väljakutsed ja kuidas nendest jagu saite?  

Kõige suuremad väljakutsed olid seotud toote turule toomisega, sadaüks suuremat ja pisemat probleemi, mille rägastikus orienteerumine oli korralik ettevõtmine.

4. Mis on plaanid ettevõtte tulevikuks? 

Tulevikus soovime laiendada tooteportfelli – tuua turule uuenduslikke, tervislikke ja elamust pakkuvaid taimseid toidutooteid, üks esimesi neist valge kalafilee analoog. Üks eriti põnev väljakutse saab olema sisenemine eksportturgudele. 

5. Mis nõu annaksite tulevastele inkubatsiooniprogrammi osalejatele või noortele ettevõtjatele?  

Inkubatsiooniprogrammis on oluline olla ise proaktiivne. Mitte osa võtta ainult pakutud koolitustest, vaid ise uurida, millise taustaga mentoreid programmi võrgustikus on, aktiivselt suhelda teiste programmis osalejate ja programmi tiimiga. Kui oled passiivne ja ootad, et keegi sulle kõik kandikul ette toob, võid paljust väärtuslikust ilma jääda. 

Ja eks see kehtib ka laiemalt ettevõtluse kontekstis – võib kõlada karmilt, aga maailm ei ole kannatamatult oodanud hetke, mil sa oma ideega lagedale tuled ja seda teostama hakkad, et siis su teenust ja toodet suure hooga ostma hakata. Kõik su partnerid, kliendid, investorid, toetajad on seal laias maailmas olemas ja muidugi tuleb mõni neist ka ise sinu juurde, aga oled palju edukam, kui võtad kaasa oma avatud meele ja kuulamisoskuse, ning koputad ise ustele ja oled nähtav.

6. Kui küsitakse kas soovitad inkubaatorprogrammi sõbrale, siis mis vastaksid?  

Kindlasti soovitan, vutt-vutt kandideerima! Professionaalne ja toetav programmi tiim annab sulle ja su iduettevõttele nii palju võimalusi end harida turundusest ja müügist tiimi dünaamika ja juhtimiseni, pitchida, enda ettevõtet esindada ja ekspertidelt mõtteid ammutada.